Wednesday, December 16, 2009

-SATU PERJALANAN SUFI-

-SATU PERJALANAN SUFI-

Melihat kembali kepada diri
Persalinan yang kian kehilangan warna
Kian kusam terungkai keutuhan
Melihat disetiap tampalan perca
Yang menyimpan berjuta suara-suara peristiwa
Dan benang-benang yang kian meretas
Menjadi saksi perjalanan sufi

Merenung ditautan alam semesta
Mancari-cari janji pengenalan jiwa
Berbaloi kah aku berhenti disitu
Duduk di Jalallah di balai nyawa
Mengunci alam menongkat langit

Habuk-habuk dari bengkel si tukang kayu
Menceritakan getirnya berawan larat
Melirik terutuh kayu membuka rahsia
Butiran permata yang lima
Syariat, Tarikat, Hakikat, Makrifat, al-Tauhid
Dan aku tetap di penghujung balai
Melurut setiap kejadian, menyusun setiap kesimpulan
Jika tekad aku yang tidak berbalas
Aku kan tetap bernafas disitu seizinNya

Aku ini yang terlalu naïf
Menghadapi dunia bersendirian
Tunjukkan aku ruang udara polos
Beri aku peluang mendaki dan bernafas
Dan disatu hari yang gemilang
Aku pasti aku akan ditarik keluar
Dari cengkaman taklik yang memucukkan waham

Dipengakhirannya aku kupas segala rahsia
Dan disimpan menjadi maha rahsia
Aku lancarkan perahu iktikad
Menyusuri galur sungai ilmu hakikat
Aku kini yang hanya mampu melihat
Menghela nafas panjang tanpa daya berbuat sekecil sesuatu
Menjadi saksi setiap yang berlaku di atas dunia

Dan lintasan peristiwa yang kau gelar khayalan
Menemani malam tanpa tidur
Mengajak mengintai ke dalam istana iblis
Yang entahkan kosong
Entahkan berisi
Adakah ini yang dinamakan kepercayaan?
Tersergam gah diantara garisan halus timbangan
Diantara kiri dan kanan
Oh Tuhan, berkahi aku dengan kekuatan...

-catatan John si ‘orang gila’-
-0547 Jumi Nov 13, 2009, wilayah separa sedar-


ps: *selamat tahun baru Ma'al Hijrah...

No comments:

Post a Comment