Thursday, November 5, 2009

- MUSIM NATAL, DIBAWAH LANGIT RUSSIA (AKU NANTI KAU DISANA) -

- MUSIM NATAL, DIBAWAH LANGIT RUSSIA (AKU NANTI KAU DISANA) -


Puing-puing peredaran
Menuntun aku dalam pencarian
Jejak-jejak komrad
Dan kisah-kisah romantik perjuangan
Di pasca-revolusi, 2009

Memberontak aku ingin menyusuri
Jalan-jalan ‘Pembangkitan, Mac 1917’ disepanjang wilayah Petrograd
Atau gah berdiri di tasik Zurich memplagiatkan Lenin menafi berita
Cemasnya kontingensi
Aduhai korban peperangan

2009
Mungkin indah Disember disana
Salju dingin yang kini hangat
Tubuh-tubuh dibaluti mungkin baldu, kapas, kulit
Berbanding jubah-jubah kombatan yang menginkubasi reput fros

Bagaimana agaknya, jika kaki ini diperosok ke dalam but-but
Riak-riak muka kesejukan
Dibaham salju merah

Selamat tinggal seketika lahiran dan kuburan aku
Aku kirimkan diri ini ke kota merah
Dan akan aku nantikan kau disana - kapan panen Natal, dibawah langit Russia
Aku, kau, kita romantisasikan kebencian korban peperangan
Aku, kau, kita bina kedamaian

-catatan John si ‘orang gila’-
-2021 Julai 31, 2009, wilayah separa sedar-

No comments:

Post a Comment