Wednesday, April 22, 2009

- AKU SUDAH KAGET DAN CAPEK -


Aku memang agak penat. Ya, penat dengan udara perok, haring dari badan-badan kudis berbau peluh yang mencurah-curah akibat memaki hamun orang lain. Inilah ruang maha sulit aku. Ruang yang bukan benar-benar sulit, tetapi inilah tetap ruang dimana aku tidak akan berjumpa dengan persengketaan, sekurang-kurangnya tidak buat masa sekarang. Inilah yang terbaik aku mampu lakukan. Inilah 'last resort' aku. Aku tetap tidak mampu faham bagaimana saling melupakan atau memaafkan sudah tidak lagi wujud didalam jajahan takluk hati segelintir rakan-rakan aku. Aku masih ingat ketika duduk santai bersama Joe 'Carburator Dung', selepas sebuah persembahan 'gig' di Pontian sekitar tahun 1997. Sepatutnya memori picisan kosong ini telah diarahkan padam oleh aku, tetapi dikala begini tiba-tiba memori ini kembali menggamit. Umpama virus Trojan.gen yang sentiasa menduplikat, yang hampir mustahil untuk dipadam oleh anti-virus biasa, memori ini kembali untuk mentertawakan aku.

Ceritanya begini ;

' Saudara Joe, wah, mantap sungguh performance hari ni. Syabas!'

'Thanks y'all. Johor tetap hebat. Aku dengar scene kat Johor makin rabak. Batu Pahat pun dah makin cool. Keep it up u guys.'

'Boleh la Joe. So, aku ada benda nak tanya ni.. Bukan soalan yang ada jawapan yang firm la, cuma nak tanya pendapat kau je'

'Eh, takda hal. Rase cam rockstar abis la pulak.'

'Hahaha.'

'Hahaha.'

'Macam ni, aku nak tanya ape pendapat kau tentang friendship over matter? Adakah keterlaluan jika aku katakan compromising equal to hypocrisy bila berdepan dengan masaalah menyelamatkan satu-satu persahabatan?'

'Alamak... Aku bukan pakar terapi dalam hubungan. Camne ni?'

'Hahaha... Jawab jek la Joe, kang dah siap zine ni aku pos la kat kau. Free jek.'

'Aku rase tak de masaalah hipokrit pun yang timbul, kalau dari segi 'menyelamatkan' macam yang kau rujuk tu. Lagi pun beb, scene kite kecik jek. hari ni main gig kat Gelang Patah, esok dekat Golok nun dah sampai berita gig tu. Maksud aku, kita pusing-pusing pun orang-orang nih jugak yang kau jumpe. So, daripada buat muka kental jek baik kite berkompromi, ape yang kite pertahankan kita simpan dalam kepala, maniskan muka, hulur tangan salam n save the day. Win-win situation.'

'Tapi kalau kompromi pun, kat belakang tetap kutuk-mengutuk kan? Tu dah jatuh hukum hipokrit pulak tu. Macam mana Joe?'

'Sape suruh lu kutuk? Hahahah...'

'Hahahah....'

Banyak lagi arguement bernas yang samar-samar didalam memori ini, tetapi apa yang pasti aku dan Joe mengakhiri pertukaran pendapat itu dengan Joe masih mempertahankan pendapatnya dan aku tetap mengatakan itu hipokrasi. Tetapi aku dan Joe tidak bermasam muka atau menyimpan apa-apa perasaan yang tidak enak. Sekurang-kurangnya tidak aku.

Moralnya disini (bagi aku), macam mana tak sependapat pun aku rasa aku masih mampu untuk meneguk air dimeja yang sama, mampu menghulurkan tangan bersalaman, dan jika diminta rokok sebatang pun aku masih lagi tidak keberatan untuk menghulurkannya. Selagi yang meminta itu masih memakai wangian 'persahabatan', akan aku hulurkan sekali nyalaan bara rokok aku.

Jadi dimana silapnya? Adakah terlalu mahal ego untuk dibayar dengan budi bicara? Adakah yang lantang itu yang paling bijak? Adakah yang mempertahankan itu terlalu betul? Jika dilihat dari perspektif luaran ini adalah perkara mudah yang boleh dikompromi, tetapi sekali lagi, entah. Terlalu kompleks agaknya. Umur baru, retorik lama. Idea baru, corak pemikiran lama. Baju baru, hati hitam busuk yang lama!

Aku berazam akan sedaya aku pertahankan blog ini dari anasir-anasir prejudis, hasutan, dengki dan persengketaan, selagi yang punya itu aku. Dan aku tak fikir memori itu akan terpadam kerana memori itu kini selalu datang bertandang untuk mengejek aku yang terlalu kental mempertahankan compromising equal to hypocrisy satu masa dulu...

No comments:

Post a Comment