Friday, April 24, 2009

- HARI INI DELAPAN BELAS TAHUN NAN LALU ( KEINDAHAN ALAM ) -


- HARI INI DELAPAN BELAS TAHUN YANG DULU ( KEINDAHAN ALAM ) -


Hari ini delapan belas tahun nan lalu

Termaktubnya hukum dipokok Luh Mahfuz

Bahwa satu lagi keindahan alam dicipta

Diletakkan diantara dunia bersatu Adam ibunya Hawa

Untuk dicintai, untuk dihargai

Hari ini pada delapan belas tahun nan lalu

Dipamirkan keindahan alam itu

Bersama langit yang meluas, taburan bebintang cantik dikekang gelita pahit malam


Digendangkan tabor, telah lengkaplah keindahan alam itu

Didengarkan laungan Maha Besar Si Pencipta

Bersama bebintang terpilih, ditemani sentiasa


Makanya aku alpa keindahan alam itu

Tersihir diri aku dengan kebebalan dan haloba

Menganggap diri kerdil ini gagah, mampu

Tercuit mengagak dicuri keindahan alam itu

Bagi mencapai maksud memiliki


Maka,


Mana diamnya sang langit meluas?

Mana diamnya bebintang cantik?

Mana diamnya gelita pahit malam yang melemaskan?

Bagaimanakah nasib

Sang penyair lain yang mencari arah alunan qasidah jiwa melalui kau, keindahan alam?

Jika hadirnya aku sebagai pencuri?


Sayangnya,

Sang pendengar yang tak mau mengerti

Sayangnya,

Mulut terkunci bisu, telinga tersumbat tuli


Apa fungsi aku berdiri disini?

Mendendangkan irama beku syair menyanjung kau keindahan alam

Tetapi bukan maksud aku mahu ditepuk, mahu dipuji

Tidak sesekali,

Kerna aku berdiri berlandaskan niat tersendiri


Nah!

Aku pulangkan keindahan alam ini kepada yang hak

Telah aku lucutkan;


Kebebalan

Bangga

Keceluparan diri


Maka ampuni aku langit nan meluas, bebintang cantik dan gelita pahit malam

Kerna telah aku curi keindahan alam, sejenak

Bagi mendendangkan syair beku

Bagi meraikan hari ini delapan belas tahun nan lalu


Aku arahkan himpunan rapat jemari aku

Aku doakan selamat ulang tahun wahai keindahan alam

Selamat dan indahlah sepanjang tahun…




- indahlah sehingga hari pengakhiran walaupun tak semestinya aku sebagai penyanjung tetap engkau -

- catatan john si orang gila, Jan 27, 2009 -

1 comment: