Thursday, April 23, 2009

- ROMANTISASI TIDAK MEMBAWA MATI -


Semalam, satu tindakan agak berani (pada diri aku yang selama ini sentiasa takut, takut melukakan hati individu lain) telah aku ambil. Aku pun tidak pasti dari arah mana datangnya kekuatan dan siapa yang terus membisikkan bait-bait susunan ayat bagi aku untuk cuba menghentikan perbalahan bodoh kosong maha jelik diantara segelintir rakan-rakan. Dimana perkataan 'rakan' itu menjadi munasabah bagi aku adalah, sejauh mana aku pergi aku tetap menganggap mereka rakan. Pihak mereka, hak mereka untuk menentukan siapa aku disisi mereka. Dan aku tidak akan terkilan jika mereka menganggap aku hanya debu keringan tahi helang dipadang pasir yang melayang bersama deruan angin, hanya sekadar untuk muncucuk dan memedihkan kelompong biji mata mereka atas kesombongan dan ego.

Maka dalam remang matahari senja yang kian menipis menuju pahit malam, ditemani jam dinding yang menunjukkan jam 745 malam dan hembusan-hembusan asap rokok British American Tobacco Group, aku mendera bebutang di papan kekunci komputer riba aku dengan harapan dapatlah aku menulis sesuatu yang diharap dapat sekurang-kurangnya menyejukkan keadaan yang semakin teruap di beberapa lokasi lain. Nota itu aku kirimkan ke seorang rakan dimana aku pasti bukan hanya beliau seorang yang akan membacanya.

Yang tertulis antaranya berbunyi ;

pekik si pekong said...

enuf said... aku, antara penulis-penulis ssp, yang melabelkan PENULISAN AKU SENDIRI sebagai PENULISAN SEPARA SEDAR (pengenalan yang dimahukan oleh saudara akueMpTy), berasa sedikit sebanyak terkilan. adakah ditulis perkara-perkara yang terbuku dihati bertujuan berlumba blog manakah yang terhebat, terlingkup, tersuci, paling najis, terindah, paling buruk, atau manakah penulis yang masuk sorga atau yang mana terhumban di sebalik pintu neraka? selama ini aku memang selalu tidak dijemput untuk menulis atau mencatat apa-apa di dada-dada blog, maka diamlah aku sebagai pembaca dan penggali ilmu melalui idea-idea dan catatan rakan-rakan. tetapi terlalu sekian lama, rekahan-rekahan yang menampakkan persengketaan dibiar melarat hingga menampakkan kehitaman hati masing-masing. aku boleh terus persetankan busung-busung benci ini, tetapi jika aku biarkan aku akan jadi geli tidak tentu arah. maka nah, aku secara penuh sedar meluahkan rasa kesian dan terkilan kepada diri-diri kita, segelintir penulis di ssp dan juga individu-individu lain yang terus sama-sama membuka kudis nanah. makhluk humanoid hipertipikal, mungkin itu aku. tetapi aku bukan reptilia berumahkan tubuh manusia, maka aku harap benar tidak berlanjutan sundalan percanggahan ini... bukan maksud aku memberi ceramah, motivasi, amaran atau apa pun disini. cuma aku memekikkan persahabatan, seperti mana aku memekik 'pelangi kekitaan' di ssp. aku tidak berharap adanya 'feed back' terhadap ulasan aku, dan jika ada pun aku tidak akan menulis disini lagi. tetapi aku akan tetap membaca dan menanti input yang hebat-hebat...
terima kasih...

p/s : saudara qarma, jika ulasan ini agak canggung menumpang teduh di hasil penulisan kau, maafkan canggung aku...

- aku, rasanya kau tau siapa aku, otak yang masih dahagakan input yang hebat-hebat dari rakan-rakan yang sudi memberi, tetapi bukan hinaan, cacian, ludahan dan kencing hancing dan aku tidak berselindung -

Sekadar renungan, mungkinkah diri aku ini terlalu meromantisasikan keindahan zaman-zaman aku bersama rakan-rakan satu ketika dulu? Jika ianya benar, adakah salah perbuatan aku itu? Apa yang aku inginkan hanyalah masa-masa hebat bersama rakan-rakan kembali berulang. Walaupun aku tahu itu hanyalah satu utopia yang maha infiniti, maka biarlah aku terus bertempik melaungkan 'PELANGI KEKITAAN', dan biarlah tempikan aku itu disambung oleh suara lain, suara anak cucu aku, sehingga yang dikatakan utopia itu tadi menjadi kenyataan yang indah yang mana ketika itu dimanapun aku berada aku mampu untuk tersenyum dan terus meromantisasikan impian utopia yang lain pula...


p/s : Gambar diatas adalah gambar GPMG. Ada tiga laras. Sesiapa yang kental, ambil seorang selaras, tembak kepala sendiri. Baru lebih rock star dari Kurt Cobain...

2 comments:

  1. wakakaka.... camne ko bleh tertdo kat dalam sini plak den? ok tak jamban baru aku? aku tak geti sgt nak lay out gedegang cam ko...nanti haja aku k... bule mas uden?

    ReplyDelete