Sunday, February 20, 2011

- ODA JIWA KEPADA DIRI -

- ODA JIWA KEPADA DIRI -

Hari ini
Aku tidak akan diberkahi
Setelah aku buang semua perahan anggur
Kerna ianya terlalu sedikit
Kerna ianya tak ‘kan memuaskan aku dan kamu
Lalu gerombolan malaikat memerangiku
Dengan perisai dan sayap penuh darah
Mencambuki badanku sedang telanjang
Yang penuh kesan cinta
Cinta yang tak ‘kan memuaskan aku dan kamu

Malam ini
Aku dilaknati dengan 1000 mimpi
Mimpi yang enak-enak
Hanya untuk bangun dan menjadi alasan malas
Kerna malam-malam yang lalu
Aku dikurniai mimpi ngeri
Dalam gelita berwarna realiti kehidupan
Dan aku terbiasa begitu
Mimpi ngeri yang memuaskan aku dan kamu

Kelmarin
Aku disumpahi dengan kebesaran dunyawi
Gah berjubah
Berdansa nyanyian para dehwa
Siang cerah yang melaknati
Gelap malam menjadi pelindung
Lalu tangan ini berbuat salah
Mahkota duri kita tanjakkan
Dan makanan serta minuman fundamental dunyawi
Kita kecapi
Fundamental yang tak ‘kan memuaskan aku dan kamu

Dan esok pasti ‘kan tiba
Aku berdoa dilimpahi musibah
Kerna dua hari yang sebelumnya
Bukanlah hari yang sempurna
Agar aku ‘kan terus berjalan pincang
Seperti jiwaku yang telah tempang
Sedang kita asyik mengutip pelangi
Di dalam kehidupan dunyawi
Yang tak ‘kan memuaskan aku dan kamu

-catatan Johnny Boy-
-2012, Jan 06, 2011, wilayah separa sedar-

No comments:

Post a Comment