Monday, February 7, 2011

-ODA SEPARA DEHWA-

-ODA SEPARA DEHWA-

Aku telah menjadi segala makhluk di dunia ini untuk berkhidmat memastikan kamu makan, minum, tidur, bangun, kencing berak mu dicuci, punya api memasak, punya air membasuh
Aku adalah udara yang kau nikmati dua bahagia tika aku masuk ke peparumu; nikmat sedut nikmat hembus
Di mana api kau nyalakan baranya rokokmu, aku terangi tika kau gelisah, takut momok gelap gulita aspal hitam, tika kau merencana ucapan-ucapan aku menerangi gubok kosong tanpa makanan-telur rebus semalam-separuh-santapan malam hari cari kudrat esok untuk separuh telur lagi-rakyat tanpa prasarana, bekerja untuk sepotong impian: prasarana dan makanan

Akulah rintis hujan tanah basah nikmat bagi petani, ya! Aku yang mengotorkan kereta mewah, kasut, rambut dandanan salon kau maki sumpah kotor, hina, keji lopak-lopak aspal – sebelum pilihan raya kau janji lopak tiada dan kini lopak semakin menasik! – jagung menguning, nasi gebu dan wangi, cili merah dan pisang yang manis, ayam goreng, semua ditani atas mejamu
Jamah!
Ya, jamahlah sementara aku sang badai berhimpun menenggelamimu!

Jika aku bekerja cukup keras, demi pinggan emas untuk raja dan tabungan para menteri pasti aku akhirnya diangkat menjadi dehwa
Dan kelak pabila aku menjadi dehwa pasti aku kutip setiap menteri dan raja berhiraki mulia lalu aku humban mereka ke dalam neraka!

-catatan Johnny Boy-
-2322 Sept, 07, 2010, wilayah separa sedar-

No comments:

Post a Comment