Friday, February 11, 2011

-SISI BOSAN URBAN-

-SISI BOSAN URBAN-

Kemiskenan adela penyakit
Penyakit yang dikopratkan
Dijelmekan dalam jeket-jeket putih dan stetoskop
Nyorok bawah geba, dalam toler lutsina
Mungkin nyorok dalam bau detol ospital
Aku takut, ngeri
Sebab kengkadang aku yang pileh nak berade keliling zombi
Kengkadang aku baya untuk jato sakit
Kengkadang aku yang bia kan misken betuka jadik penyaket
Bile keadaan da tak bole blah
Aku jadik kecot
Aku lari padehal ati aku brontak

Penat pon aku jalan lagi
Naik tangge
Haring begelumang bau hapak
Bapak die! Dioang ni tak kenal sabon ke?
Macam mane pon aku yang pileh untuk ade kat sini
Aku baya, janji tempat ni sevaif
Oang mude carik yang laen
Melodi beta kebaben
Dioang pileh sisi bosan urban
Ngan aku aku sekali tejebak

Punye banyak tempat nak lepak
Tapi kat basten lame jugak tecampak
Sane sini semak
Bola? Takde mende laen ke nak nengok?
Generasi mentaliti skrin gergasi
Nak minum teh tapi takot teh timbang
Kate suat kaba teh timbang bole kene kense
Betol ke?
Ujungnye tetap aku pesan teh
Aku yang pileh
Kengkadang aku saje jek baya untuk carik saket

Dudok lepak-lepak
Crite borak-borak
Tangan tetap cam sotong
Lampu neon meriah
Mat rempet yok ‘o keladi
Tapi awek dioang mari-mari
Macam beta-beta jek, macam meriah-meriah jek,
malam kat basten lame
Tapi ape yang aku nampak
Cume pemandangan sisi bosan urban

Makan duet
Minom duet
Berak duet
Kenceng pon duet gak
Pantang langkah jek duet
Tapi bile aku pikir-pikir balek
Bukan ke aku yang pileh dan baya untuk kehidopan camni?
Lagi pon, bukan ke sume oang nak idop kat sisi bosan urban?

-catatan Johnny Boy-
-0232 Jan 15, 2010, wilayah separa sedar-

4 comments:

  1. kadang...kebosanan itu adalah jalan kedamaian..

    ReplyDelete
  2. heh...sisi bosan urban - bagi mereka yang tak faham. tapi ianya adalah kehidupan terhebat bagi mereka2 yang punya minat, kecintaan dan definasi yang berbeda terhadap sisi gelap kehidupan. ;) aku pasti kehidupan kau amat hebat bukan...

    ReplyDelete
  3. Ah! Sungguh aku tidak faham/tahu bagaimana mengkoperatkan kemiskinan.

    Kemiskinan pada aku, sangat perit dan pedih. Kemudian kau akan berterima kasih dengannya.

    Dengan syarat kau tak gadai maruah kerana mau lari darinya.

    ReplyDelete
  4. tak perlu pun tahu bagaimana mengkoperatkan kemiskinan, kerana pekerjaan itu telah pun diisi oleh ceo2 dan pelobi industri perubatan/hartanah/makanan dan sebagainya. wabak penyakit itu sendiri merupakan 'penyakit utama' kemiskinan. bukan kah telah banyak wabak penyakit menyelinap masuk ke papan utama bursa saham dunia? teori konspirasi? bagaimana pula jika sememangnya benar? banyak dokumen2 sulit mengenai kajian wabak penyakit telah mula timbul satu persatu seperti buih dari dalam kiub berongga besi di dasar samuderayang semakin bocor digasak oleh karat...orang-orang miskin semakin terdesak mencari uang bagi koperat yang bertanggungjawab memperkenalkan wabak penyakit baru setiap hari.kemiskinan perlu dibanteras, bukan dijadikan satu lagi modal komoditi.kemiskinan perlu dirawat, bukan tambah melarat.bagaimana pula tanah2 yang di rampas dari si miskin dengan pampasan murah bagi dibina gedung2 mewah di atasnya, hanya kerna si miskin tak mampu untuk mendapatkan khidmat peguam yang handal bagi mempertahankan haknya...tanahnya dikoperatkan dan hidupnya dikeparatkan...jadi, maaf, aku rasa kau tidak layak memegang jawatan untuk mengkoperatkan kemiskinan...dan aku pasti kau pun tak mahu begitu, kerna kau seorang yang punya fikiran dan perasaan... :)

    ReplyDelete