Friday, July 3, 2009

- BINTANG ( PUISI UNTUK AL ) akhir ( i ) -

- BINTANG ( PUISI UNTUK AL ) akhir ( i ) -

Cermin raksasa ini bagai tiada guna
Tiada tertampak biasan cahaya kau
Meruntun keluhan sesal hati ini

Dimana…?
Bintang yang tak pernah aku lihat cahayanya…
Dimana…?
Bintang yang tak pernah aku dengar namanya…
Dimana…?

Dimana…?
Bintang yang tak pernah aku gapai selamanya…
Dimana…?
Bintang yang tak pernah aku abadikan fizikalnya…
Dimana…?

Tiada aku mencari kau disanubari
Bahkan layak kau di tandu qolbu
Di wilayah maha rahsia milik kepada hakikat
Maka hadir lah makrifat kau [ialah] bintang
Berakad lah saksi berpelamin bukti

Aku kian tertimbus oleh marmar takhta kau tika mana kau terusan mencipta lagenda
Siapa akan bertanggung jawab keatas ketagihan ini?
Dan aku
Aku hanyalah perayu yang cetek keazamannya
Pedoman tak mampu aku kaliskan
Aku tanggung gurisan, aku hilang cagaran segala gadaian
Pantasnya diterajang keluar dari balai cerapan

Kau bintang tanpa harapan
Kau bercahaya yang tiada kelihatan
kau mitos yang harus dibelah
Tika ini aku tunduk
Kapan sampai waktu aku kan kembali di cerapan ini
Mengitai kembali kau yang aku yakini hak

-catatan John si ‘orang gila’-
-1955 Julai 03, 2009, wilayah separa sedar-

2 comments:

  1. bgus !seem like u got sumone new ....
    i egt u bkn cam yg dulu2 ...tapi same jer !!!
    have fun .
    bye .

    ReplyDelete